کِلارینِت (قَرهنِی) سازی بادیْ چوبی است که بدنهای استوانهای دارد. این ساز از سازهای اصلی ارکستر سمفونیک است و در ارکسترهای نظامی و گروههای جاز نیز نواخته میشود.
کَسایی، حسن (1391-1307 ﻫ ش) نوازندۀ صاحب سبک و برجستۀ نِی در ایران است. تلاشهای او سبب شد نِینوازی جایگاهی نوین در موسیقی سنتی ایران بیابد.
کَرنا سازی است بادی که بدنهای استوانهای و معمولاً از جنس چوب دارد و انتهای آن مخروطیشکل است. کرنا را معمولاً به همراه دُهُل یا نَقاره مینوازند. این ساز در جشنها، مراسم سوگواری و آیینهای قومی و مذهبی نواخته میشود. در زمانهای قدیم هنگام آغاز جنگها، کرنا مینواختند و به آن شیپور حمله نیز میگفتند. این ساز در ایران، تاجیکستان و ازبکستان نواخته میشود.
اِسلیمی از نقشهای مهم طرحهای گل و بوتهسازی و تزیینی ایرانی است. طرحهای اسلیمی دارای پیچوخمهای بسیار زیباست که از شکل گیاهان و جانوران مایه گرفته است. طرح شاخ و برگ درختهای مو، انار، انجیر و نخل و برگهای کَنگَر بیش از شکل گیاهان دیگر در اسلیمی به کار میرود. از طرحهای اسلیمی، با رنگهای گوناگون، در کاشیکاری، گچبری، نقاشی، قالیبافی، زریبافی، زریدوزی، مینیاتور، تذهیب و نقاشی روی دیوار استفاده میکنند.
استراوینسکی، ایگور فیودوروویچ (Igor Fyodorovich Stravinsky، 1971-1882م) آهنگساز روس است که آثار بسیاری در سبکهای گوناگون موسیقی پدید آورده است. نوآوریهایش سبب شده است که آثار او در تاریخ موسیقی از ارزش و اهمیت بسیار برخوردار باشند.
استانیسلاوسکی، کُنستانتین سرگییویچ (Konstantin Sergeyevich Stanislavsky، 1938-1863 م) کارگردان و بازیگر برجستۀ تئاتر روس است. او از بنیانگذاران تئاتر هنر مسکو و تدوینگر نظریۀ سیستم است. این نظریه دربارۀ چگونگی یکی شدن هنرمند با نقش و باورپذیر کردن آن برای بیننده است.