فرهنگنامه کودکان و نوجوانان – جلد هقتم

پدید آورنده: شورای کتاب کودک

زیر نظر: توران میرهادی (خمارلو) و ایران گرگین

ناشر: شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان (سهامی عام)

صفحه آرایی: مجید بلوچ و نوید بلوچ

نقشه ها: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب

چاپ اول: 1380

شابک: 9 – 07 – 6356 – 964

شابک (دوره): 1 – 00 – 6356 – 964

جلد هفتم فرهنگنامه که اکنون پیش روی شماست حاوی آخرین مقاله های حرف ب از بوتیمار تا بیهقی و مجموعه ای از مقاله های حرف پ از پائولی تا پرندگان است. این جلد دارای 142 مقاله، 19 ارجاع، 321 تصویر، 22 نقشه، 17 نمودار و جدول است.

مقاله های بلند این جلد در رشته های گوناگون عبارتند از بهداشت، بیماریها، بیمارستان، و بیماریهای روانی در قسمت حرف ب، پارچه، پالایشگاه، پتروشیمی، و پرندگان در حرف پ.

در حدود یک سوم از مقاله های این جلد نیز یا مربوط به ایران است، و یا آگاهیهایی دربارۀ ایران دارد، مانند مقاله های بیستون، بیشاپور، محمدتقی بهار، مهرداد بهار، کمال الدین بهزاد، حسین بهزاد، بیابان، بیت الحکمه، پارتها، پارسها، پارسیان، و پاسارگاد. سعی بسیار شده است که به مقاله های عمومی نیز آگاهیهای لازم دربارۀ ایران و جهان اسلام افزوده شود. هریک از این مقاله ها حاصل پژوهشی گسترده و زمان بر بوده و رسیدن به بیان ساده، دقیق و علمی در هر یک از این مقاله ها، نوشتن و بازنوشتن مکرر آنها را ایجاب می کرده است…

… همزمان با کوشش پدید آورندگان، گروه دوستداران فرهنگنامه، فعالیت خود را برای تأمین نیازهای مالی فرهنگنامه ادامه می دهد. دوستداران، شناساندن فرهنگنامه را به عموم جامعه و به فرهیختگان ایرانی، در ایران و جهان پی گرفته اند و با رساندن آن به بسیاری از مدارس سراسر کشور،افق حرکت این اثر را وسعت بخشیده اند، و خانوادۀ فرهنگنامه را بزرگتر کرده اند. فرهنگنامه در سال 1379 ه ش جایزۀ ترویج علم ایران را دریافت کرد، که موفقیت بزرگی به شمار می آید.

با این امید که همه این کوششها بتواند این کتاب مرجع مهم را استوارتر پیش ببرد، شورای کتاب کودک یک بار دیگر از نویسندگان، ویراستاران، همکاران همه بخشها، گروههای کار، نوجوانان شورای مشورتی و یاوران گوناگون، سازمانها، مسئولان، و همه کسانی که با درک دشواری چنین کاری با صمیمیت و شکیبایی بسیار به ما کمک کرده اند، سپاسگزاری می نماید.

دانلود فهرست مدخل های جلد هفتم فرهنگنامه

Vol7 جلد هفتم فرهنگنامه
Vol7D جلد هفتم فرهنگنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.