فرهنگنامه کودکان و نوجوانان – جلد دوم

پدید آورنده: شورای کتاب کودک

زیر نظر: توران میرهادی (خمارلو) و ایرج جهانشاهی

ناشر: شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان (سهامی عام)

صفحه آرایی: ا. مجید بلوچ

نقشه ها: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب

چاپ اول: 1373

شابک:

شابک (دوره): 1 – 00 – 6356 – 964

جلد 2 فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان دارای 280 مقاله و 54 مدخل ارجایی است.

… مقاله ها بر اساس اهمیت و میزان آگاهیهایی که دربر دارند به پنج درجه تقسیم شده اند. مقاله هایی مانند اتم، ادبیات، ادبیات جهان، ادبیات فارسی، و اسلام که مقاله های بلند نامیده می شوند چندین صفحه را دربر می گیرند. از طریق این مقاله ها می توان برای به دست آوردن آگاهیهای جزئی تر به مقاله های کوتاهتر مراجعه کرد. برای آنکه نام منابع، که عدۀ آنها زیاد است، در پایان مقاله ها پیوسته تکرار نشود از ذکر آنها خودداری شده است. این منابع در آخرین جلد فرهنگنامه معرفی خواهند شد.

اگر چه تهیۀ مقاله ها و چاپ جلدهای بعدی فرهنگنامه، با سرعت پیش می رود، دگرگونیهای بسیاری در جهان علم وسیاست رخ می دهد که ضرورت بازسازی دائم مقاله ها را پیش می آورد، مثلا زمانی که جلد دوم برای چاپ مهیا شد، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی فرو پاشید و درنتیجه، مقاله ای که برای این کشور تهیه شده بود ناگزیر بازسازی شد. مقاله های ازبکستان، ارمنستان، و استونی وسپس اسلواکی به جلد دوم افزوده شدند، و آمارهای ارائه شده براساس آخرین آمارهای معتبری که در دسترس بود تغییر کرد. به طور کلی سعی شده است در هر جلد آخرین اطلاعات مستند و معتبر در اختیار خوانندگان کودک و نوجوان قرار گیرد. پس از کامل شدن مجموعۀ فرهنگنامه و در ویرایش بعدی اطلاعات هماهنگ خواهند شد.

در انتخاب عنوان مقاله ها، به ویژه مقاله هایی که عنوانهای فارسی ندارند، به تداول عام یعنی واژه یا اصطلاحی که برای خواننده آشناست ودر کتابهای درسی نیز آمده توجه شده است. مثلا واژه اپیدمی که برای خوانندگان آشناتر از واژۀ همه گیری است، عنوان مقاله انتخاب شده است. همچنین نام جاها و اشخاص به صورتی که در زبان اصلی تلفظ می شود در فرهنگنامه آمده است. در این انتخاب فرهنگ جغرافیایی وبستر و فرهنگ زندگینامه ای وبستر منابع اصلی بوده اند….

دانلود فهرست مدخل های جلد دوم فرهنگنامه

Vol2 جلد دوم فرهنگنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.