قارعه

قارعه نام یکصدویکمین سورۀ قرآن و در جزء سی‌ام آن است. در مکه بر پیامبر اسلام نازل شد و یازده آیه دارد. قارعه به معنای درهم‌کوبنده، از نامهای روز قیامت است. نام این سوره از نخستین آیۀ آن گرفته شده است.

قاسِطین

قاسِطین عنوانی است برگرفته از قرآن مجید، که امام علی(ع) و شیعیان آن را به معاویه و کسانی که در جنگ صفین با امام جنگیدند اطلاق کرده‌اند. قاسطین واژه‌ای عربی از ریشۀ قَسَطَ به‌معنی ستمگر است. قدرت‌طلبی و دنیاپرستی از مهم‌ترین ویژگیهای گروه قاسطین بود.

ق

ق پنجاهمین سورۀ قرآن کریم و در جزء بیست‌وششم آن است. در مکه بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است و 45 آیه دارد. نام این سوره از نخستین آیۀ آن گرفته شده است که با حروف مقطعۀ ق (قاف) آغاز می‌شود. (حروف مقطعه یک یا چند حرف رمزگونه است که در آغاز 29 سورۀ قرآن آمده و جدا از یکدیگر خوانده می‌شود.) نام دیگر این سوره باسِقات (درختان بلند) است. این واژه در آیۀ دهم به‌کار رفته است.

قدمگاه

قَدَمگاه به برخی از مکانهای زیارتی می‌گویند که گمان می‌رود زمانی یکی از پیامبران و یا مقدسان از آن محل عبور کرده باشد. غیر از جای پای منسوب به آن پیامبران و مقدسان، گاه جای سُم مَرکب یا اثر اصابت شمشیر، نیزه و عصای آنها که نشانۀ حضور و ورود آنها در جایی است، به‌عنوان تأییدکنندۀ قدمگاه شناخته شده است. در شماری از قدمگاهها، نقش دو کفِ پای انسان و گاه یک کفِ پا دیده می‌شود. معمولاً سنگ قدمگاهها را در محفظه یا بنایی نگهداری می‌کنند.

قدر

قدر نام نودوهفتمین سورۀ قرآن کریم و در جزء سی‌ام آن واقع است. در مکه بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده و پنج آیه دارد. نام این سوره از نخستین آیۀ آن گرفته شده است. نام دیگر این سوره إّنا انزلنا است.

فُصِّلَت

فُصِّلَت چهل‌ویکمین سورۀ قرآن کریم و در جزء 24 و 25 آن است. در مکه بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده است و 54 آیه دارد. نام این سوره از سومین آیۀ آن گرفته شده است. فُصِّلت به‌معنای روشن و شیوا بیان‌شده است. نام دیگر این سوره حٰمٓ سجده است، زیرا جزء چهار سورۀ سجده‌دار (عزائم) قرآن است. به اعتقاد شیعیان اگر آیه‌های سجده‌دار به‌طور کامل در این سوره‌ها خوانده یا شنیده شود، سجده کردن واجب است.