مردادماه روز جهانی مسجد است. برای همین ما مقاله ایاصوفیه را از جلد چهارم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان برایتان انتخاب کردیم.

اَیاصوفیه یکی از بناهای باستانی بزرگ جهان است که نخست کلیسا بود، بعدها به صورت مسجد درآمد، و امروز یکی از موزه‌های ترکیه در شهر استانبول است. در محلی که ایاصوفیه بنا شده است نخست معبدی یونانی بود. در سال 1360 م، کنستانتیوس دوم، امپراتور روم شرقی در جای این معبد کلیسایی بنا کرد. این کلیسا، به زبان یونانی هاگیا سوفیا، یعنی خِرَد مقدس، نامیده می‌شد که بعدها همین نام به صورت ایاصوفیه درآمد. هاگیا سوفیا در آتش‌سوزی سال 404 م ویران شد و بازسازی شدۀ آن نیز بار دیگر در آتش‌سوزی سال 532 از میان رفت. ساختمان امروزی ایاصوفیه در سال 532 م به دستور یوستی نیانوس، امپراتوری روم شرقی، در جای کلیسای ویران شده آغاز شد و پس از پنج‌سال، در سال 537 م، به پایان رسید و به صورت یکی از بزرگترین کلیساهای جهان درآمد. ایاصوفیه یکی از شاهکارهای هنری و معماری بیزانس، یعنی امپراتوری روم شرقی، است.

با توجه به مناسبت می‌توانید مقاله‌ های بیت المقدس را نیز مطالعه کنید.

توضیحات عکس: سقف بنای ایاصوفیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.