امروز ده خرداد روز جهانی بدون دخانیات است، به همین منظور ما مقاله اعتیاد را از جلد سوم فرهنگنامه کودکان و نوجوانان برایتان انتخاب کردیم.

اعتیاد وابستگی جسمی و روانی فرد است به یک مادۀ دارویی، مُخَدّر یا مُحَرّک طبیعی یا صَناعی (ساخته شده)، مانند داروهای خواب‌آور و تسکین بخش، دُخانیات، الکل، تریاک و مشتقات آن هروئین و مُرفین. فردی که به مصرف این گونه مواد وابسته شده است معتاد نام دارد. ویژگیهای فرد معتاد عبارتند از: نیاز و میل و وابستگی دائمی به مصرف دارو و یا مادۀ مخدر، افزودن به مقدار آن در طی زمان، بروز اختلالهای جسمی و روانی پس از کاستن از مقدار مصرف یا ترک آن.اعتیاد برای سلامت جسمانی و روانی زیانهای گوناگون دارد. شخص را کج‌خلق و پریشان حال، عصبی و نامتعادل می‌کند. این حالتها در بسیاری موارد سبب پیدا شدن نابسامانی شغلی و خانوادگی و اختلال در روابط و موقعیت اجتماعی شخص معتاد می‌شود.

با همین موضوع شما پیتوانید مقاله های اعلاميه حقوق بشر– بدن انسان – بهداشت – بيماري – ترياك – توتون را از جلدهای مختلف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان مطالعه کنید.
توضیحات تصویر: با کشف آثار زیان‌آور سیگار برای کسانی که سیگار می‌کشند و آنهایی که هوای آلوده به سیگار را تنفس می‌کنند، کشیدن سیگار در مکانهای عمومی ممنوع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.