به مناسبت سال نوی میلادی و سال 2022 میلادی مقالۀ عیسی را از جلد هجدهم فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان انتخاب کرده ایم.

عیسی از پیامبران الاهی و صاحب کتاب (اولوالعزم) است. لقب آن حضرت مسیح (نجات دهنده) است و پیروان او را مسیحی می‌نامند. مادر او مریم، دختر عمران، پیامبر بنی‌اسرائیل، است. تاریخ تولد عیسی (ع) زمان آغاز تقویم میلادی است. اما تولد او را 8 تا 4 سال پیش از آغاز تقویم میلادی دانسته‌اند.

کهن‌ترین سند دربارۀ عیسی (ع) انجیلهای چهارگانه (متی، لوقا، یوحنا، مرقس) است. در روایت انجیلها، یحیی (ع) پسر زکریا (ع)، در سی‌سالگی عیسی (ع)، او را در رود اردن غسل تعمید می‌دهد. از آن پس عیسی که از سوی خدا به پیامبری برگزیده شده است، به تبلیغ دین او می‌پردازد. گروهی از یهودیان، که تعدادشان دوازده نفر بود و به حواریون (یاران نزدیک) مشهور شدند، به عیسی (ع)، ایمان آوردند و او را در گسترش دینش یاری کردند. عیسی (ع) فعالیت خود را از جلیل (منطقه‌ای در شمال فلسطین) آغاز کرد و برای هدایت مردم به شهرهای مختلف یهودیه (منطقه‌ای در جنوب فلسطین) سفر کرد. در اورشلیم، معبد سلیمان (هیکل) را محل عبادت خدا خواند و صرافان را از آنجا بیرون کرد. اینان عبادتگاه را مرکز دادوستد خود کرده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.