کامبیز درم بخش طراح، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی در روز 15 آبان ماه درگذشت. این مصیبت وارده را به تمامی آشنایان، دوستداران و جامعۀ هنری تسلیت عرض می نماییم.

به همین مناسبت بخش هایی از مقالۀ کاریکاتور از جلد بیستم فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان را برایتان انتخاب کرده ایم.

کاریکاتور تصویر طنز آمیز و اغراق شدۀ شخص یا یک موضوع است برای نمایاندن ویژگی آن با هدف انتقاد سیاسی و اجتماعی و گاهی سرگرمی و تفریح. برای دستیابی به این هدف کاریکاتوریست (تصویرگر کاریکاتور) حالتهای بشری مانند نارضایتی، خشم، تعجب و مهر را با برجسته کردن بخشی در چهره به شکلی غیرعادی و خنده دار طراحی می کند. گاهی نیز بخش هایی از بدن انسان با ویژگی جانوری یا گیاهی تصویر می شود.

کامبیز درم بخش از پانزده سالگی به طرح کاریکاتور پرداخت. او همکاری خود را نخست با ماهنامۀ ارتش، که پدرش سردبیر آن بود، و پس از آن توفیق آغاز کرد و با دیگر نشریات ایران ادامه داد. چاپ کاریکاتورهای او در نشریات خارجی همچون نیویورک تایمز و اشپیگل سبب شهرت جهانی او شد. کاریکاتورهای درم بخش طرحهایی ساده دارند با موضوعی از زندگی مردم و رویدادهای اجتماعی و جهانی.karikatoor2-297x400 درگذشت کامبیز درم بخش طراح، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانیکامبیز_درمبخش_-_Kambiz_Derambakhsh-267x400 درگذشت کامبیز درم بخش طراح، کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.