مرحوم اسماعیل سعادت از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ در شورای ویراستان فرهنگنامه کودکان و نوجوانان با فرهنگنامه همکاری داشتند .
روانشان شاد و یادشان گرامی باد

 

يادداشتى به قلم “ايران گرگين”- سرويراستار فرهنگنامه كودكان و نوجوانان- به مناسبت درگذشت اسماعيل سعادت:

 

به ياد ارجمندى از نسل ارجمندان

 

با اندوه باز هم باید بگویم:

نگه کن بدین گردش روزگار

که چون باد برما همی بگذرد

 

اسماعیل سعادت ارجمندی از نسل ارجمندان را باد با خود برد. به آنجا که باید رفت و اوهم رفت .

او پژوهشگری خستگی ناپذیر ، نویسنده و ویراستاری با دانش و بینش در حد اعلا در زبان فارسی و برخوردار از علم و فرهنگ بود. تامل در کار او و زندگی او واجب است، تا برای جوانان شناخته شود. شناخته شود که کار فرهنگی چه‌کوشش بی‌دریغی می‌خواهد که سعی ناکرده، ثمری به دست نمی‌آید.

 

حدود چهل و چند سال پیش در زمان مجله‌های پیک در مرکز انتشارات آموزشی اورا‌‌شناختم، ناظر دقت، جدیت و آرامش او در کار بودم و ازاو آموختم. در کار مهربان، مسئول و استوار بود وبعد در آغاز کار فرهنگنامه کودکان ونوجوانان همراه بودیم و از دانش او بهره مند. حدود سه سال پیش در مراسم بزرگداشت ویراستاران در نمایشگاه کتاب تهران فرصتی پیش آمد تاساعتی بنشینیم و از روزگار پیک‌ها و دوستان وهمکارانمان یاد کنیم. سپس خداحافظی و امید دیدار که دیگر دست نداد.

 

دلبستگی اصلی زندگی اسماعیل سعادت، پژوهش، نوشتن و ویراستاری بود که در مجله پيك دانش نیز پی گرفت. او همین راه را ادامه داد، اعتلا یافت و در بخشی به مرجعیت رسید.

 

اکنون با اندوه از نبودن او و از شایستگی او یاد کنیم که کوشنده‌ای تمام وقت برای فرهنگ ایران بود. از خود کم می‌گفت وکم گفتگو می‌کرد، اما چیزی پایدار در زندگی یافته بود و بر آن پای‌فشرد تا دیگران از آن سخن بگویند. ما باید سخن بگوییم.

 

ایران گرگین

سیزدهم شهریور ۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.