دریانوردی گذر از دریا و اقیانوس با کشتی یا شناورهای دیگر است. هدف از دریانوردی گوناگون بوده است: بازرگانی ، صیادی، جهانگردی، مهاجرت، هواشناسی، اقیانوس شناسی، کشف معدنهای زیر بستر دریا، ساخت سکوهای دریایی برای حفر چاه نفت، پژوهشهای علمی و کشف ناشناخته های حیات از مهمترین این هدفهاست. همچنین، حفاظت از مرزهای آبی، دفاع و حمله به دشمن با شناورهای گوناگون مانند قایقهای تندرو، کشتیهای جنگی و زیردریاییها به عهدۀ ناوگان دریایی هر کشور است. دریانوردی در پیشرفت تمدن و آشنایی مردم سرزمینهای گوناگون با فرهنگ یکدیگر نقش چشمگیری داشته است. دریانوردی، همچنین، عاملی مهم در استعمار سرزمینهای توسعه نیافته به وسیلۀ کشورهای سلطه گر و زورمند بوده است. امروزه، دریانوردی و ساخت و هدایت شناورها یکی از رشته های دانش و فناوری است. در همۀ شناورها، از قبیل کشتیهای عظیم حمل کالا و مسافر، کشتیها و زیردریاییها جنگی، نفت کشها و یخ شکنها، برای تعیین موقعیت و هدایت شناورها، دانش و فن پیشرفتۀ ناوبری به کار می رود و از ابزارهایی مانند قطب نماهای ژیروسکوپی، نقشه های دریایی و سامانۀ موقعیت یابی جهانی (GPS)، استفاده می شود. (از جلد چهاردهم)

5 تیر روز جهانی دریانوردی است. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله های اقیانوسها( اقیانوس- اقیانوس آرام-اقیانوس اطلس….) دریا و دزدی دریایی را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.