I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

خلیج فارس پهنه ای از آب است که در اثر پیشروی آب اقیانوس هند، از راه دریای عمان، در جنوب غربی فلات ایران و شبه جزیره عربستان به وجود آمده است. کشور ایران در شمال و شرق و کشورهای عمان و امارات متحده عربی در جنوب، بحرین و قطر در جنوب غربی، عربستان و کویت در غرب و عراق در شمال غربی آن قرار گرفته اند. خلیج فارس از راه تنگه هرمز و دریای عمان به آبهای آزاد می پیوندد. بیش از نیمی از منابع نفت جهان در منطقه خلیج فارس است و بخش بزرگی از نفت خام و گاز این منطقه پس از استخراج به کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای صنعتی، صادر می شود.

پس از ورود آریاییها به فلات ایران و حرکت قوم پارس به سمت جنوب، این قوم نام خود را به دریایی دادند که فلات ایران را از شبه جزیره عربستان جدا می کرد. در دوره هخامنشیان، خلیج فارس پارسادرایا یا دریای پارس نامیده می شد. یونانیان آن را سینوس پرسیکوس می گفتند. همه جغرافیدانان دوره اسلامی نیز نام این دریا را بحر فارس، دریای پارس و خلیج فارس نوشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.