حسن انوشه، نویسنده، مترجم، پژوهشگر تاریخ، فرهنگ و ادبیات فارسی و سرپرست گروه نویسندگان دانشنامة ادب فارسی در روز شنبه (۲۳ فروردین‌ماه ۱۳۹۹) ، در سن ۷۶ سالگی به علت بیماری سرطان درگذشت و بارِ زندگی بر زمین نهاد.

انوشه سال ۱۳۲۳ در بابل زاده شد. تا پایان دبیرستان را در زادگاهش گذراند. سپس از دانشگاه تهران، در رشته ادبیات عرب دانشنامة لیسانس گرفت و بعدها دانش اندوزی اش را تا دورة دکتری ادامه داد. نزدیک به ۱۵ جلد کتاب ترجمه کرد و بیش از ۲۵۰۰ مقاله برای دانشنامه های گوناگون، به ویژه دانشنامة تشیع نوشت. از سال ۱۳۷۲ سرپرستی گروه نویسندگان دانشنامة ادب فارسی در چهارده جلد را بر عهده داشت که نُه جلد آن به چاپ رسید. همچنین کتاب فرهنگ واژه های فارسی ناشنیده و ترجمه چهار جلد تاریخ ایران(کیمبریج)، از دیگر آثار قلمی او است.
استاد انوشه در دوره های نوجوانی و جوانی روزگار سختی داشت. دانشگاه تهران، در رشته ادبیات عرب دانشنامة لیسانس گرفت و بعدها دانش اندوزی اش را تا دورة دکتری ادامه داد. نزدیک به ۱۵ جلد کتاب ترجمه کرد و بیش از ۲۵۰۰ مقاله برای دانشنامه های گوناگون، به ویژه دانشنامة تشیع نوشت. از سال ۱۳۷۲ سرپرستی گروه نویسندگان دانشنامة ادب فارسی در چهارده جلد را بر عهده داشت که نُه جلد آن به چاپ رسید. همچنین کتاب فرهنگ واژه های فارسی ناشنیده و ترجمه چهار جلد تاریخ ایران(کیمبریج)، از دیگر آثار قلمی او است.
روحشان شاد، یادشان گرامی

با تشکر از آقای حسن بخشان برای تهیه متن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.