درگذشت سرکار خانم ثریا قزل ایاغ از پیشکسوتان ادبیات کودک را به جامعه دوستداران کودک تسلیت می‌گوییم.

امید  داریم که رویاها و آرزوهای این بانوی ارجمند برای  زندگی با کیفیت  کودکان روزی به سرانجام برسد.

بانوی فرهیخته، زنده‌یاد ثریا قزل‌‌ایاغ، از سال ۱۳۵۸ با فرهنگنامه کودکان و نوجوانان همکاری مستمر داشتند. ایشان در سیزده جلد مشاور علمی و فنی فرهنگنامه بوده و در مدخل گزینی و نظرخواهی در برخی مقاله‌ها یاور فرهنگنامه بوده‌اند.

استاد قزل‌ایاغ چند مقاله از گروه ادبیات جهان و گروه ادبیات کودک را نوشته‌اند، از جمله مشارکت در نگارش مقالۀ ادبیات جهان  در جلد دوم و  مقالۀ بازی در جلد ششم؛ مقالۀ افسانه در جلد سوم؛ مقالۀ انجوی شیرازی، سید ابوالقاسم و ایزنشتاین، سرگئی میخاییلویچ در جلد چهارم؛ مقالهٔ جایزۀ هانس کریستیان آندرسن در جلد یازدهم،  همچنین مقاله‌های فاکنر، ویلیام؛ قصه و قصه‌گویی و لالایی  که به ترتیب در جلدهای نوزدهم، بیستم و بیست و یکم به چاپ خواهد رسید.

از سال ۱۳۸۱، پس از بازنشستگی از دانشگاه تهران، زمان بیشتری را به فرهنگنامه اختصاص دادند و سرپرست جلد یازدهم و عضو شورای اجرایی فرهنگنامه شدند.

توران میرهادی:

به همه کسانی که دست اندر کار ادبیات کودکان و نوجوانان هستند، از آفرینندگان و پدید آورندگان(نویسنده، مترجم، تصویر گر، ویراستار و حتی ناشر ) تا مروجان کتاب خوانی و کتابداران، بررسان و منتقدان با تجربه و کم تجربه، خواندن دقیق کتاب ارزشمند ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن، اثر ثریا قزل ایاغ را توصیه می کنم. مسلما فردی می توانست به چنین کاری دست بزند، که نه تنها احاطه کامل به موضوع، بلکه شناخت و تجربه ی لازم از ادبیات کودک و نوجوان ایران و جهان داشته باشد. اکنون چنین اثر پایه ای را در دست داریم. اثری که حاصل بیش از سی سال تدریس و تجربه وسیع و مداوم   خانم ثریا قزل ایاغ    در زمینه ادبیات کودکان و نوجوانان در ایران و جهان است.

یادشان گرامی راهشان مستدام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.