هم‌اندیشی مهرماه فرهنگنامه دربارۀ قنات‌ های ایران با حضور آقای مهندس محمدرضا حائری، از همکاران قدیمی فرهنگنامه در گروه بناهای تاریخی و معماری و هنر، برگزار شد. در این نشست، پنجاه نفر از همکاران و علاقمندان حضور داشتند. جلسه با پرسشی از سوی آقای حائری دربارۀ قنات و میزان دانسته‌های جمع آغاز شد و شرکت‌ کنندگان نشان دادند که موضوع مهم قنات‌های ایران را می‌شناسند و برای از دست رفتن کارآیی بسیاری از آنها نگران هستند.

hamandishi4-600x800 هم‌ اندیشی مهرماه ۱۳۹۸

آقای حائری از اقلیم نیمه‌ خشک، میزان کم بارندگی و میزان بسیار زیاد تبخیر آبهای سطحی ایران گفتند و به مناسب‌ ترین پاسخ در شیوۀ آبرسانی ایران از دورۀ باستان تا چند دهۀ پیش اشاره کردند و آن احداث کاریز یا قنات یا به جریان انداختن آب در زیر زمین تا محل مصرف همگان بود. سپس به ضرورت تعمیر، ترمیم و نگهداری کاریزها از طرف مصرف‌کنندگان و صاحبان اصلی کاریز اشاره کردند، ایشان در بخش دیگر صحبت به کمک تصویر جریان ثبت دو قنات کاشان را به‌عنوان میراث کشاورزی در یونسکو مطرح کردند. سپس پرسش و پاسخ به جریان افتاد که اطلاع رسان و مفید بود.

hamandishi1-1067x800 هم‌ اندیشی مهرماه ۱۳۹۸

با آقای مهندس حائری مهمانی همراه بودند به نام آقای دکتر باوند بهپور که از شیفتگان ایران به‌ ویژه هنر ایران بودند و از جاذبه شدید ایران به‌ عنوان وطنی که حضور ما را می‌ طلبد برای حاضران صحبت کردند.

hamandishi3 هم‌ اندیشی مهرماه ۱۳۹۸

همکاران فرهنگنامه می‌توانند به گفتگوی کامل این جلسه در کانال فرهنگنامه گوش بسپارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.