فرهنگنامه کودکان و نوجوانان – جلد چهاردهم

پدید آورنده: شورای کتاب کودک

زیر نظر: توران میرهادی (خمارلو) و ایران گرگین

ناشر: شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان (سهامی عام)

صفحه آرایی: مجید بلوچ و نوید بلوچ

نقشه ها: امیر صفا خطیب زاده

چاپ اول: 1391

شابک: 6 – 14 – 6356 – 964 – 978

شابک (دوره): 9 – 00 – 6356 – 964 – 978

انتشار هرجلد از مجموعۀ فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان، برداشتن گامی است به سوی کاملتر کردن کارنامۀ فرهنگی نسل جوان کشور، در جلد چهاردهم فرهنگنامه، مانند سایر جلدها رنگین کمانی ازتنوع موضوعها، اطلاعات دقیق همراه با تصویرها، نقشه ها، جدولها و نمودارهای گوناگون پیش روی شماست.

این جلد حاوی مقاله های حرفهای د و ذ است. حرف د با مقالۀ دادرسی آغاز می شود و بامقالۀ دیه پایان می یابد و حرف ذ با مقالۀ ذائقه آغاز می شود و با مقالۀ ذوزنقه خاتمه می یابد. جلد چهاردهم دارای 187 مقاله، 33 ارجاع، 550 تصویر، 28 نقشه، 43 جدول و 3 نمودار است. برخی از مقاله های بلند در رشته های گوناگون عبارتند از: دادرسی، دارو، داروسازی، دانشنامه، دایناسور، درخت، دریای خزر، دندان پزشکی، دو و میدانی و دین در حرف د و ذرات بنیادی در حرف ذ. در این جلد، 60 مقاله که در گروههای تخصصی آموزش و پرورش، ادبیات فارسی، بناهای تاریخی، تاریخ ایران، جغرافیای ایران، مردم شناسی و هنر تهیه شده، به ایران اختصاص یافته و در 35 مقالۀ دیگر نیز اطلاعاتی در مورد ایران داده شده است. به این ترتیب، در این جلد علاوه بر آگاهیهایی دربارۀ رشته های گوناگون دانش بشری، بیش از 50 درصد از مطالب دربارۀ ایران است.

با گذشت زمان و آشنایی بیشتر جامعه با فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان و مشاهدۀ تأثیر آن بر مخاطبان کودک، نوجوان و جوان در سراسر کشور، افراد علاقه مند بیشتری به گروههای تخصصی فرهنگنامه پیوسته اند، گروهها از نظر کمی و کیفی فعالتر شده اند، و سرعت تألیف مقاله ها بیشتر شده است؛ به طوری که آرزوی تألیف هم زمان چند جلد اکنون تحقق یافته است. شورای کتاب کودک از یکایک همکاران به سبب کار داوطلبانه و با ارزشی که در تدوین جلدهای پانزدهم، شانزدهم و هفدهم برای فرزندان این سرزمین انجام می دهند صمیمانه سپاسگزار است.

کوششهای مستمر گروه ترویج فرهنگنامه، کتابخانه های کوچک شورا، خانه کتابدار و ترویج خواندن، و دیگر نهادهای فرهنگی و رسانه ها سبب آشنایی بیشتر مردم با فرهنگنامه و تمایل به استفاده و در اختیار داشتن این اثر شده است.

شورای کتاب کودک امیدوار است با توجه وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداریها، کتابخانه ها و سایر نهادهای فرهنگی، مجموعۀ فرهنگنامه به شکل وسیعتری در اختیار کودکان، نوجوانان، جوانان، معلمان و خانواده ها در سراسر کشور قرار گیرد.

فرهنگنامه، مانند سالهای پیش، از حمایت گروه حامیان، یاری فرهنگ دوستان و مساعدت اعضای هیئت مدیرۀ شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه برخوردار بوده است که از یکایک آنان صمیمانه سپاسگزار است. باشد که وجود مشکلات جدی مالی، امکانات اندک و محدودیت مکانی هرگز سد راه هدف بزرگی که آغاز کرده ایم نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.