فرهنگنامه کودکان و نوجوانان – جلد ششم

پدید آورنده: شورای کتاب کودک

زیر نظر: توران میرهادی (خمارلو) و ایران گرگین

ناشر: شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان (سهامی عام)

صفحه آرایی: مجید بلوچ و نوید بلوچ

نقشه ها: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب

چاپ اول: 1379

شابک: 0 -06 – 6356 – 964

شابک (دوره): 1 – 00 – 6356 – 964

جلد ششم فرهنگنامه که هم اکنون در پیش روی شماست حاوی 235 مقاله و 23 مدخل ارجاعی، 458 تصویر، 34 نقشه، و 25جدول است. این جلد از مقالۀ بااوباب آغاز می شود و با مقالۀ بوتسوانا پایان می یابد ولی همۀ مقاله های حرف ب را در بر نمی گیرد. در حدود صد مقاله و مدخلهای ارجاعی باقیمانده در جلد هفتم همراه با مقاله های حرف پ خواهند آمد.

با تجربه ای که در تنظیم نمایه و ارائۀ آن درجلد پنجم به دست آمد، درجلد ششم بخشی از ارجاعها و مقاله های بسیار کوتاه حذف شدند و به ارائۀ آگاهیهایی که در مقاله های اصلی می آیند بسنده شد. از 235 مقاله در این جلد 95 مقاله مربوط به ایران و اسلام، تاریخ، جغرافیا، ادبیات فارسی و مردم شناسی است که بعضی از آنها مانند بازار، باستان شناسی، باغ ایرانی، بوستان، بلوچ، بختیاری و مجموعۀ بندرها مقاله های بلند این جلد هستند. همچنین مقاله های بافت و بدن انسان، در زمینۀ زیست شناسی که مهمترین آگاهیها را به کمک تصویر و متن در اختیار کودکان و نوجوانان می گذارند، از جمله مقاله های بلند این جلد هستند. جغرافیای جهان نیز با مقاله های بلند برزیل و بنگلادش، صفحه های بسیاری را به خود اختصاص داده است.

فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان در سال 1377 ه ش کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شناخته شد. این عنوان افتخار بزرگی برای شورای کتاب کودک به عنوان مؤلف و سایر پدید آورندگان، مشاوران، یاوران، و یاری دهندگان فرهنگنامه است. این رویداد مهم فرهنگی رسالتها و مسئولیتها را سنگینتر و عمیقتر می کند و انتظار نسل جوان و اندیشمندان را نیز افزایش می دهد. در لوحۀ تقدیر کتاب سال خطاب به شورای کتاب کودک چنین آمده است:

” جمهوری اسلامی ایران در موقعیت مستحکم و با ثبات خویش بیش از پیش به شما عزیزان که سلاحتان قلم و ابزار رابطه تان دلیل و منطق است چشم دوخته است. در این نظام که بارزترین وجه هویت آن فرهنگ است، همت ورزیدن در امر کتاب و تألیف و تحقیق انسانی ترین و فاخرترین حضور در عرصۀ مشارکت جمعی است”…

دانلود فهرست مدخل های جلد ششم فرهنگنامه

Vol6 جلد ششم فرهنگنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.