فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان _ جلد شانزدهم

پدید آورنده: شورای کتاب کودک

زیرنظر: توران میرهادی (خمارلو) و ایران گرگین

ناشر: شرکت تهیه و نشر فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان

مشاور نشر: محمدعلی منصوری

نظارت براجرای گرافیکی متن، تصاویر و نقشه ها: طهورا وحدتی

اجرای گرافیکی متن، تصاویر و نقشه ها: سحر صنعت

چاپ اول: 1394

شابک: 0-16-6356-964-978

شابک (دوره): 1-00-6356-964-978

جلد شانزدهم فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان که اکنون پیش روی شماست دربرگیرندۀ بخش پایانی مقاله های حرف ز، از زو تا زیور، حرف ژ، از ژاپن تا ژیمناستیک، و بخش بزرگی از مقاله های بخش س، از سائوتومه و پرنسیپ تا سودان جنوبی است. این جلد دارای 252 مقاله، 44 مدخل ارجاعی، 601 تصویر، 29 نقشه و 65 جدول و نمودار است. برخی از مقاله های بلند این جلد عبارت اند از: زیست شناسی، زیست فناوری، ژاپن، ژیمناستیک، سازمان ملل متحد، ساسانیان، ستاره و سلول. درحدود 1/3 از مقاله های این جلد به ایران اختصاص دارد و کوشش شده است در مقاله های دیگر نیز آگاهیهایی دربارۀ ایران بیاید.

در سال 1393، سرکار خانم میرهادی پس از 53 سال کار مداوم برای رشد و تعالی فرزندان این سرزمین، از عضویت در هیئت مدیرۀ شورای کتاب کودک کناره گیری کردند و وظایف دبیر اجرایی فرهنگنامه به شورای مدیریت واگذار شد. این شورا با دعوت از خانم دکتر شکوفه شهیدی به عنوان سرویراستار دوم، می کوشد برسرعت تألیف و انتشار جلدهای بعدی فرهنگنامه بیفزاید. اکنون جلدهای هفدهم، هجدهم و نوزدهم با برنامۀ زمان بندی شده، در مراحل تألیف و ویرایش قرار دارند.

یکی از برنامه های شورای مدیریت و شرکت تهیه و نشر فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان روزآمدسازی جلدهای چاپ شده و قرار دادن مقاله ها در فضای مجازی است.

هیئت مدیرۀ شورای کتاب کودک مراتب سپاس خود را نسبت به اعضای شورای اجرایی و گروه پیگیری که در پدیدآمدن جلدهای پیشین و بخش بزرگی از این جلد نقشی مؤثر داشته اند و همچنین سپاس خود را نسبت به جناب آقای مجید بلوچ که از آغاز کار فرهنگنامه به عنوان مشاور فنی در کنار دبیر اجرایی بوده اند و هیئت مدیره را یاری نموده اند، اعلام می دارد.

شورای کتاب کودک مانند سالهای گذشته با کوشش گروهی بزرگ از همکاران داوطلب و پشتیبانی فرهنگ دوستان و گروه حامیان، موفق به انتشار جلد شانزدهم فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان شده است.

شورای کتاب کودک از سرویراستاران، نویسندگان، ویراستاران، همکاران همۀ بخشها، مشاوران نوجوان، یاری دهندگان، سازمانها و همۀ کسانی که با درک دشواری این کار سترگ  با صمیمیت و شکیبایی بسیار به ما یاری رسانده اند، سپاسگزار است.

دانلود فهرست مدخل های جلد شانزدهم فرهنگنامه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.