از ۲۸ تا ۱ آذر به مناسبت هفتۀ کتاب و کتابخوانی در مدرسۀ آفتاب آذرین نمایشگاه کوچکی از کتابهای مرجع برگزار شد. بیشتر کتابهای مرجع، لغت نامه یا دایرةالمعارف موضوعی بودند که از خردسالی تا نوجوانی را شامل می شد. دراین نمایشگاه گروه ترویج فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان نیز به معرفی فرهنگنامه پرداختند. همکاران شرکت کننده در نمایشگاه خانم ها: جمیله زند رحیمی، فرزانه عرفانیان و فران قره چاللو از اعضای گروه ترویج بودند.

 درکنار نمایشگاه، در تاریخ ۲۸ آبان به منظور آشنایی بیشتر دانش آموزان با کتاب و به ویژه فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان، خانمها مهری سرلک صفایی، فرزانه عرفانیان و مهین غفار در مدرسۀ آفتاب آذرین حضور پیدا کردند و طی دو برنامۀ کارگاهی جداگانه، بین دانش آموزان و والدین آنها، فرهنگنامه را معرفی کردند، و عنوانهای مشترک فرهنگنامه و کتابهای درسی را مرور کردند و کار پژوهشی را تمرین کردند.

در برنامۀ دانش آموزان با استفاده از تصاویر گوناگون، کودکان پس از آشنا شدن با واژه های زیست محیطی و مدخلهای مربوط به آن در فرهنگنامه و مطالعۀ بخشی از مقاله ها، در کار جمعی و گروهی، هرکدام از گروههای دانش آموزی نظر خود را در رابطه با تصویر به صورت شعر، نقاشی و داستان نویسی به رشتۀ تحریر درآوردند که در مجموع، کتابچۀ کوچکی گردآوری شد.

در بین والدین نیز چگونگی فیش برداری از منابع و ماخذ و آشنایی با مراحل پژوهش با ارائۀ شیوه ای جدید با استفاده از فرهنگنامه تمرین شد تا خانواده ها ضمن آشنایی با روش تحقیق بتوانند در صورت نیاز با کودکان خود همکاری کنند.

پس از گذراندن کارگاه، همۀ شرکت کنندگان، از نمایشگاه کتابی که در محوطۀ مدرسه دایر شده بود از جمله میز فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان دیدن کردند.

روز ۲۹ آبان خانمها فرحناز کشاورز وکیلی و فرزانه عرفانیان در جلسۀ والدین دانش آموزان کلاس دوم و سوم حضور یافتند و دربارۀ نحوۀ پژوهش و کار پژوهشی دانش­ آموزان، استفاده از کتابهای مرجع به ویژه فرهنگنامه و استفادۀ مشروط از منابع اینترنتی و نحوۀ همکاری والدین با دانش آموزان صحبت کردند. ضمن اینکه کار پژوهشی را از محدودۀ کتابخانه به سوی مشاهده، مصاحبه، آزمایشهای ساده و تحقیق میدانی منعطف کردند.

خانم حمیدزاده مسئول کتابخانه و خانم آذرشب مربی پژوهشی در این زمینه همکاری بسیاری کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.