فرهنگنامه کودکان و نوجوانان – جلد پانزدهم

پدید آورنده: شورای کتاب کودک

زیر نظر: توران میرهادی (خمارلو) و ایران گرگین

ناشر: شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان (سهامی عام)

صفحه آرایی: مجید بلوچ و نوید بلوچ

نقشه ها: امیر صفا خطیب زاده

چاپ اول: 1393

شابک: 3 – 15 – 6356 – 964 – 978

شابک (دوره): 1 – 00 – 6356 – 964 – 978

جلد پانزدهم با هدف افزايش غناي فرهنگي نسل جوان ايران، بر مجموعۀ فرهنگنامۀ كودكان و نوجوانان افزوده شد. اين جلد نيز مانند ساير جلدها شامل اطلاعات دقيق و متنوع دربارۀ ايران و جهان همراه با تصويرها، نقشه ها، جدولها و نمودارهاي گوناگون است. جلد پانزدهم حاوي مقاله هاي حرف ر، و بخش بزرگي از مقاله هاي حرف ز است. حرف ر با مقالۀ رآكتور هسته اي آغاز مي شود و با مقالۀ ريه پايان مي يابد و حرف ز با مقالۀ زابل آغاز مي شود و با مقالۀ زنون الئايي خاتمه مي يابد. جلد پانزدهم داراي 223 مقاله، 41 ارجاع، 660 تصوير، 19 نقشه و 36 جدول است. برخي از مقاله هاي بلند در رشته هاي گوناگون عبارت اند از: راه آهن، راه زميني، رمان، رنسانس، روان پزشكي، روزنامه، روسيه و رياضيات در حرف ر و زلزله، زمين و زنديان در حرف ز. نود مقاله كه در گروههاي تخصصي ادبيات فارسي، اسلام، تاريخ ايران، جغرافياي ايران، فلسفه، مردم شناسي و هنر تدوين شده، به ايران اختصاص يافته و در بسياري از مقاله هاي ديگر نيز اطلاعاتي در مورد ايران داده شده است. به اين ترتيب، در اين جلد علاوه بر آگاهيهايي دربارۀ رشته هاي گوناگون دانش بشري، بيش از 50 درصد مطالب دربارۀ ايران است.

هم اكنون جلدهاي شانزدهم، هفدهم و هجدهم در مراحل مختلف تدوين و ويرايش هستند و جاي بسي خوشوقتي است كه تعداد بيشتري از متخصصان براي سرعت بخشيدن به كار به شورا و فرهنگنامه پيوسته اند. از عوامل ديگري كه بر سرعت تأليف مقاله ها افزوده است مي توان شكل گيري شوراي ويراستاران جلد پانزدهم را نام برد.

دي ماه سال 1391، شوراي كتاب كودك پنجاهمين سال فعاليت خود را پشت سر نهاد. به اين مناسبت، در مكانهاي مختلف مراسمي برگزار شد كه گروه بزرگي از شركت كنندگان با فرهنگنامۀ كودكان و نوجوانان آشنا شدند. همچنين كوششهاي مستمر اعضاي علاقه مند شوراي كتاب كودك، گروه ترويج فرهنگنامه، كتابخانه هاي كوچك شورا، خانۀ كتابدار كودك و نوجوان و ترويج خواندن و ديگر نهادهاي فرهنگي و رسانه ها سبب آشنايي بيشتر جامعه با فرهنگنامه و تمايل به استفاده و در اختيار داشتن اين اثر شده است. به منظور دسترسي آسان تر مخاطبان، انتشار الكترونيكي اين اثر در شوراي كتاب كودك و شركت تهيه و نشر فرهنگنامه در مرحلۀ برنامه ريزي است.

شوراي كتاب كودك اميدوار است با حمايت وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و ساير نهادهاي فرهنگي در سراسر كشور، مجموعۀ فرهنگنامۀ كودكان و نوجوانان به شكلي وسيع تر در اختيار دانش آموزان، معلمان و خانواده ها قرار گيرد.

فرهنگنامه، مانند سالهاي پيشين، از حمايت گروه حاميان، ياري فرهنگ دوستان و مساعدت اعضاي هيئت مديرۀ شركت تهيه و نشر فرهنگنامه برخوردار بوده است. هيئت مديرۀ شوراي كتاب كودك از يكايك آنان صميمانه سپاسگزار است.

دانلود فهرست مدخل های جلد پانزدهم فرهنگنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.