فرهنگنامه کودکان و نوجوانان – جلد دهم

پدید آورنده: شورای کتاب کودک

زیر نظر: توران میرهادی (خمارلو) و ایران گرگین

ناشر: شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان (سهامی عام)

صفحه آرایی: مجید بلوچ و نوید بلوچ

نقشه ها: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی سحاب

چاپ اول: 1385

شابک: 9 – 10 – 6356 – 964

شابک (دوره): 1 – 00 – 6356 – 964

جلد دهم فرهنگنامه، که اکنون پیش روی شماست، حاوی مقاله های حرف ت از تمبر تا تیهو و حرف ث از ثابت بن قره تا ثور و حرف ج است که با مقالۀ جابربن حیان آغاز می شود و با مقالۀ جیوه خاتمه می یابد. این جلد دارای 220 مقاله، 24 ارجاع، 558 تصویر و نمودار، 28 جدول و 48 نقشه است. مقاله های بلند و دشوار این جلد در رشته های گوناگون عبارتند از: تمبر، تنفس، توانبخشی، توپولوژی، تهران، جادۀ ابریشم، جانوران، جبر، جغرافیا، چند جنگ مهم از جمله جنگ ایران وعراق، جنگ جهانی اول، و جنگ جهانی دوم همچنین جنگل، جنگلداری، و جهانی شدن. در این جلد 63 مقاله به ایران اختصاص یافته است و در مقاله های عمومی دیگر نیز کوشش شده است که با استفاده از عکسها و تصویرهایی از ایران، آگاهیهای بیشتری دربارۀ ایران داده شود…

…کار ثمر بخش گروه ترویج فرهنگنامه درمدارس و مراکز گوناگون فرهنگی ونیز توجه بیشتر وزارت آموزش و پرورش نسبت به تجهیز کتابخانه های مدارس باعث شد که مجموعۀ 9 جلدی فرهنگنامه به تعداد بیشتری از مدارس راه یابد. گزارشهای دریافت شده از گروه ترویج و نیز از مشاوران نوجوان فرهنگنامه این نکته رامشخص کرد که افق دید کودکان و نوجوانان ایرانی بسیار گسترش یافته و پرسشهای مورد علاقۀ مخاطبان کتابهای مرجع از جمله فرهنگنامه باید مورد پژوهش گسترده ای قرار گیرد.

تدوین فرهنگنامه، مانند سالهای پیشین علیرغم امکانات بسیار محدود مالی و فضایی، با اتکاء بر همکاریهای داوطلبانه و پشتیبانی های مردم پیش رفت. گروه دوستداران فرهنگنامه، خانوادۀ فرهنگنامه و نیز تعداد دیگری از سازمانها و افراد از داخل و خارج کشور نیازهای مالی فرهنگنامه را برآورده ساخته اند، که از یکایک آنان سپاسگزاری می شود.

دانلود فهرست مدخل های جلد دهم فرهنگنامه

Vol10 جلد دهم فرهنگنامه
Vol10D جلد دهم فرهنگنامه
Vol10T جلد دهم فرهنگنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.