نرجس عربانی

عضو گروه جغرافیای جهان و مسئول تصویر گروه

روزهای پنجشنبه و جمعه 11 و 12 شهریورماه، من و همکارم پروین صفوی، به منطقۀ تالش و روستای آق اولر سفرکردیم. این سفر را با موسسه­ای طبیعت­گرا می­کردیم که مسئولان آن با فرهنگنامه آشنایی و به آن علاقه داشتند و هرگاه همکاران فرهنگنامه مسافر آنان می­شدند، امکان معرفی مفصل فرهنگنامه در سفر فراهم می­شد.

به همین دلیل خود را برای ترویج فرهنگنامه آماده کردیم. نکتۀ مهم اینکه تالش در جلد 9 فرهنگنامه مقاله داشت و در آن، دربارۀ سرزمین، اقتصاد، مردم شناسی و تاریخچۀ منطقۀ تالش اطلاعات موثق وجود داشت. می­دانستم که هنگامیکه دربارۀ مسیر و مقصد اطلاعات داشته باشیم سفرمان بسیار جذاب­تر خواهد بود.

در فرهنگنامه، استانها، شهرها، بناهای تاریخی، روستاهای تاریخی، رودها، کوهها و دیدنیهای گوناگون ایران مقاله دارند و منبع خوب اطلاعات برای سفر هستند. قابل یادآوری است که جزوه ای به نام سرزمینهای تاریخی، مناطق جغرافیایی، بزرگان ایران اطلاعات مردم شناختی و استانهای ایران در فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان، در گروه ترویج تهیه شده است که می توان پیش از سفر، مقاله های مربوطه را در فرهنگنامه جستجو کرد و آنرا مطالعه کرد و به این ترتیب دست پر به سفر رفت و بیشتر لذت برد.

ما، پیش از سفر مقالۀ تالش را مطالعه کردیم و آنرا برای همسفران تکثیر کردیم و در اتوبوس در اختیارشان قرار دادیم. درفرصت معرفی خود به همسفران نیز به معرفی فرهنگنامه پرداختیم و دربارۀ ویژگیهای منحصر به فرد این اثر از جمله صحت، دقت، مستند بودن، زبان روان و درصد بالای اطلاعات مربوط به ایران، توضیحاتی دادیم و چگونگی استفاده از فرهنگنامه و نحوۀ تهیۀ آنرا اعلام کردیم.

اخیرا امکان اعلام آدرس سایت جدید فرهنگنامه، سبب آشنایی بیشتر مخاطبان با این اثر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.