معصومه رعنا

عضو گروه ترویج فرهنگنامه و ترویج خواندن

پس از وقوع زلزله درمردادماه، در استان آذربایجان شرقی همکاران گروه ترویج خواندن در خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن، در هنگام بسیج برای جمع آوری کمک های نقدی و جنسی برای منطقۀ زلزله زده و ضمن رساندن کمک به هموطنان آسیب دیده، با کودکان و نوجوانان در بحران روبرو شدند و امکان کمک رسانی خود را در کتابخوانی و کتاب رسانی به آنان یافتند و این امکان را زمینۀ بازگرداندن شور زندگی و فعالیت سازنده و روحیه بخش برای آنها قرار دادند.

همکاران خانه کتابدار تاکنون 2 بار به منطقۀ زلزله زده رفتند. نخستین بار در مهرماه، خانم ها ملیحه پیشداد، ندا موحدی پور، فرشته قبادی و فاطمه نکویی با 5 دوره فرهنگنامه و کتابهای دیگر به شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی رفتند و با بچه ها بازی کردند و قصه گفتند و کتاب خواندند.

بار دوم در آبانماه خانم ها معصومه رعنا، ملیحه پیشداد، ندا موحدی پور، نسیم موحدی پور، منا حبیب نژاد و آقای ایوب موحدی پور، به روستاهای نزدیک اهر رفتند و دانش آموزان مدرسه روستایی گونجیک که دارای مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی بود را با 14 جلد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان که هدیه برده بودند آشنا کردند. آنها در یک روز پربار با بچه ها صحبت کردند. با آنها در کتابها جستجو کردند. با آنها در کتابها جستجو کردند.

مقاله های آذربایجان، اهر، المپیک، ایران،دامپروری و چند مقالۀ دیگر را در فرهنگنامه خواندند. با پرسشهای چه کسی؟ چه چیزی؟ چرا؟ چگونه؟ کجا؟ و کی؟ به دنبال پاسخ پرسشها گشتند، گزارش نویسی را تمرین کردند و یاد گرفتند که با یک دوره فرهنگنامه در مدرسۀ خود در سال تحصیلی جاری و آینده به پژوهش بپردازند، دنیای خود را بزرگتر کنند، به اطلاعات مستند و جذاب مجهز شوند و از جستجو و دستیابی به اطلاعات لذت ببرند.

این گروه پس از آن با امید و آرزوی حضور فرهنگنامه و کتابهای خواندنی دیگر در مدارس روستایی ایران گونجیک را ترک کردند.

در پیگیری و ادامه این فعالیت ترویجی ، در روز 25 آذر و نزدیکی شب یلدا این گروه دوباره به این مدرسه روستایی در گونجیک مراجعه کردند و با دانش آموزان با استفاده از مقاله های فرهنگنامه کار پژوهشی کردند.

gavenjik02 فرهنگنامه در روستای زلزله زده گونجیک
gavenjik03 فرهنگنامه در روستای زلزله زده گونجیک
gavenjik04 فرهنگنامه در روستای زلزله زده گونجیک

درسالیانی که مؤلفان و دست اندرکاران نشر فرهنگنامۀ کودکان و نوجوانان به تألیف این اثر مرجع همت گماشته اند، گروهی از نیکوکاران و نقش آفرینان فرهنگی این مرزو بوم دوره هایی از جلدهای منتشر شده تهیه می کردند و به مدارس و کتابخانه های عمومی کودکان و نوجوانان اهداء می کردند. بسیار بودند کسانی که برای برطرف کردن کمبود کتاب مرجع عمومی در کتابخانه های مدارس، با تهیۀ فرهنگنامه از یک سو به معرفی آن می پرداختند و از سوی دیگر نیرو و سرمایۀ ادامۀ روند تألیف آن را تأمین می کردند.

به بیانی دیگر آنچه روند تألیف این اثر مرجع را جان می بخشد، خوانده شدن آن است و آثار مرجعی از این دست برای خوانده شدن باید در قفسه های کتابخانه ها جای بگیرند و به دست مخاطبان خود برسند.

با اهداء فرهنگنامه به کتابخانه های مدارس سراسر ایران پلی باشید میان فرهنگنامه و کودکان این مرز و بوم.

برای تهیۀ فرهنگنامه با دبیرخانۀ شورای کتاب کودک، تلفن 66415878 ، تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.