در بند اول هر مقاله کوتاه ترین پاسخ و آگاهیهای ضروری را به شکل فشرده ارائه می دهد و در بندهای بعدی آگاهیها به تدریج تخصصی تر می شوند.

فرهنگنامه کودکان و نوجوانان با دیدگاه علمی و با الهام از تاریخ و فرهنگ مردم ایران تدوین می شود و نگارشی روان و مناسب با واژگان پایه کودکان و نوجوانان دارد.

فرهنگنامه کودکان و نوجوانان به همت شورای کتاب کودک (تاسیس 1341) با نیم قرن تجربه کار با کودکان نوجوانان تدوین می شود. حدود 250 نفر استاد و کارشناس در 31 گروه تخصصی مقاله های فرهنگنامه را تدوین می کنند که یبش از 90 درصد آنها کار با ارزش علمی فرهنگی خود را به صورت داوطلبانه و بدون دریافت وجه به کودکان و نوجوانان اهدا می کنند.

در فرهنگنامه کودکان و نوجوانان هر مقاله حاصل جستجوی در اسناد معتبر و آخرین دستاوردهای علمی مربوط به آن می باشد. تالیف در فرهنگنامه کودک و نوجوان علاوه بر صحت و دقت و به روز بودن اطلاعات دارای دو ویژگی می باشد:

  • جامعیت هر مبحث
  • نگاه از ایران و ابعاد آن
06 آشنایی با فرهنگنامه

گروه های تخصصی تالیف، تدوین و تصویر در فرهنگنامه عبارت اند از:

  • آموزش و پرورش، اخترشناسی، ادبیات جهان، ادبیات فارسی، اسلام  و سایر ادیان، اقتصاد، بناهای تاریخی، پزشکی، تاریخ ایران، تاریخ جهان، جامعه شناسی، جغرافیای ایران، جغرافیای جهان، حقوق، روان شناسی، ریاضیات، زمین شناسی، زیست شناسی، جانورشناسی، گیاهشناسی، سرزمینهای تاریخی، شیمی، فلسفه، فیزیک، مردم شناسی، محیط زیست، مهندسی، ورزش و هنر
07 آشنایی با فرهنگنامه

فرهنگنامه کودکان و نوجوانان به پرسش های گوناگون، پاسخ های مناسب و دقیق علمی می دهد و یاور کودکان و نوجوانان در پژوهش است.

فرهنگنامه کودکان و نوجوانان نخستین کتاب مرجع عمومی به زبان فارسی، همراه با تصویر و نقشه، برای کودکان و نوجوانان ایرانی است. این مجموعه با نگرش علمی و با الهام از تاریخ و فرهنگ ایران و پاسداری زبان فارسی برای کودکان 10 الی 16 سال و با توجه به دانش پایه، زبان و بیان این گروه سنی تدوین شده است.

با اطلاع رسانی در زمینه های گوناگون و داشتن دانستنی های دقیق وروز آمد، کتابی تاثیر گذار برای تمام خانواده های ایرانی است.

10 آشنایی با فرهنگنامه

به عنوان کتاب مرجع عمومی برای پاسخگویی به پرسش های فرزندان این سرزمین در شورای کتاب کودک تالیف می شود.
به مراجعین خود فرصت جستجوی پاسخ سوالهایشان را می دهد تا آنان لذت کشف و دانستن را تجربه کنند.
اطلاعات وسیعی را درباره ایران در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.

در مراحل تدوین مقاله ها از مشورت و همفکری حدود 100 کودک و نوجوان 10 تا 16 ساله به نام مشاوران نوجوان بهره مند می شود.